Színikritika: Páratlan páros 2.

„Olyan ez az egész, mint egy James Bond-film”

A Páratlan páros 2. című előadásról

 

Fergeteges fordulatok, tartalom- illetve karakterbéli meglepetések várták mindazokat, akik 2021. július 18-án vagy 19-én este kilátogattak a debreceni Nagyerdei Szabadtéri Színpad újabb csúcsprodukciójára. Ezúttal a Főnix Rendezvényszervező Kft. jóvoltából a tavaly nyáron hatalmas sikert aratott, Madách Színház játszotta produkciónak, a Páratlan párosnak a 2. részét tekinthette meg a nagyérdemű.

Körülbelül egy hete, a Házassági leckék középhaladóknak című darab szintén 2. részének szabadtéris bemutatója kapcsán azt írtam, hogy a történet 1. részét nem feltétlenül kellett ismernie annak, aki csak a 2. részre vállalkozott a Nagyerdőn ― enélkül is remekül érthette a színpadi történéseket. Nos, a Páratlan páros 2. alkotó csapata ― elsősorban Szirtes Tamás rendező ― joggal gondolhatta másként: hiszen a Madách Színház jóvoltából évtizedek óta repertoáron lévő darab 1. részét a színházkedvelők jó része valaha és valahol, az ország valamely szegmensében nagy valószínűséggel már látta, így a 2. rész nagymértékben építhetett az 1. részben történtekre.

Arra, hogy a két feleséggel és két otthonnal rendelkező John Smithnek folyamatos logisztika az élete annak érdekében, hogy a két asszony sehogy se szerezhessen tudomást egymásról, s még csak véletlenül se találkozzon. S ezt a helyzetet „spékeli meg” a 2. rész azzal, hogy John immár felnőtt vagy majdnem felnőtt ― más-más anyától és feleségtől származó ― gyermekei se ismerhessék meg egymást.

Ez a 2. részbéli „gyerekügy” amiatt lehetséges, mert ― ahogyan azt magától John Smithtől megtudjuk ― az 1. rész problémája, a két feleség egymástól való eltitkolásának „kínja” immár huszonegy (!) éve tart, amelynek eredményeképp Johnnak Barbarától Richmondban van egy tizenkilenc éves fia, Gevin, Marytől Wimbledonban pedig egy tizenhét éves lánya, Vicky. S mit ad Isten, a két fiatal – a mai világban hol máshol, mint az Interneten ― összeismerkedik egymással, és személyesen is meg akarja ismerni egymást. Amit persze a (közös!) apjuknak valahogy meg kell akadályoznia, a lebukását most már nem csak a feleségek, de a gyerekek előtt is megakadályozandó…

A fent vázolt igen bonyolult helyzetet azonban John egymaga ― hasonlóan az 1. részhez ― nem lenne képes kezelni. Ezért ismét „bejön a képbe” John ezeréves jó barátja, Stanley Garner, aki ezúttal a Mary-féle lakás albérlője is, s persze az egyetlen, aki be van avatva John titkaiba. Ezért valóban egyedül csak ő képes segíteni Johnnak egy végzetes kalamajka elkerülése érdekében.

Egyáltalán nem kisebbítve sem a Johnt alakító Cseke Péter, sem a Barbarát játszó Tóth Enikő, sem pedig Kökényessy Ági helyett (kellemes meglepetésként) Mary szerepét ezúttal elvállaló  Bencze Ilona játékát, azt kell mondjam, hogy hasonlóan az 1. rész rendezői koncepciójához, Szerednyey Béla Stanleyként ismét a hátán viszi a produkciót. A probléma elhárítása érdekében ugyanis olyan helyzetkomikumokat kreál a színpadon, amiket a saját maga karakterének a kifigurázásával tetéz. Például, amikor a két fiatal találkozása ügyében az egyik Mrs. Smith mindenképpen fel akarja hívni a férjét, Johnt, aki épp a másik Mrs. Smithnél tartózkodik, Stanleyként Szerednyey a telefont kezelve fergeteges „személyes üzenetrögzítővé” válik. Vagy, amikor Gevin mégiscsak megérkezik Vickyék lakásába, azaz az apja másik családjához, Mary előtt a kilétét eltitkolandó Stanley a saját „selyemfiújaként” mutatja be őt az asszonynak, és „szerelmét” bizonyítandó egy „erkélyjelenet” erejéig képes még Shakespeare-drámát idéző Rómeóvá is válni…

Miközben majd’ belelőrül a szervezkedés körüli bonyodalmakba, a két fiatal minden áron való távol tartásába. Ki is mondja, hogy „olyan ez az egész, mint egy James Bond-film”, csak hát közben úgy néz ki, hogy ennek a filmnek nem csak a rendezője, de a főszereplője is ő…

Dramaturgiai szempontból mindaddig rajta van a hangsúly, amíg meg tudja akadályozni a nem kívánt találkozásokat. Amikor azonban Barbara a sok furcsa telefonhívást követően a fia után indulva mégis megjelenik Maryék lakásában, már a feleségek addigi titkaira derül fény, s ezzel együtt arra, hogy az őket alakító művészek mennyire zseniálisan játszották el mindeddig a mit se sejtő, ezért a nem várt bonyodalmakba szintén majdnem belelőrülő, naiv asszony karakterét, hogy aztán megmutassák a férfiaknak: mennyire nem naivak, s hogy valójában mennyire nagyvonalúak. Az ő jellembéli változásaik mellett a rendezés üde színfoltja Stanley demens apja (Galbenisz Tomasz), aki még tovább bonyolítja az amúgy is összekuszálódott szálakat, na meg a két fiatal, Gevin és Vicky, akik megformálóinak, Foki Veronikának és Szanitter Dávidnak óriási „iskola” lehet ez az előadás. Hisz olyan színészekkel játszhatnak itt együtt, akiktől valóban csak tanulni lehet. S azt hiszem, nem csak színészmesterséget, hanem, ami talán még ennél is fontosabb, a szakma iránti töretlen alázatot – amely ezeknél a művészeknél még jó pár évtizedet színpadon töltve sem csorbult egy cseppet sem.

Csak köszönettel tartozhatunk Szirtes Tamás rendezőnek ezért a fergeteges 2. részért, s persze a színpadon látható összes, egytől egyig remek alakítást nyújtó színművész bravúros játékáért.

 

Gyürky Katalin

További híreink

2021

A Csokonai Színház és a Főnix Rendezvényszervező Közhasznú Nonprofit Kft. a Nagyerdei Szabadtéri Játékok idei évadáról, illetve az együttműködés részleteiről május 12-én tartott sajtótájékoztatót a Nagyerdei Szabadtéri Színpadon. Tíz társulat...

Részletek
videó

Nézze meg, milyen csodálatos darabokkal készülünk az idei Szabadtéri játékok keretében. Azt már most eláruljuk, hogy a Nagyerdőn az élmény rengeteg.

Részletek
beszámoló

A Kulisszatitkok befejező részében Gőz Márton a közönséget kérdezte arról, hogyan érezték magukat nálunk.

Részletek